Drezina (ang. trolley, nem. Draisine, fr. draisienne, it. carrello) je manjše odprto lahko vozilo na ročni, nožni ali motorni pogon, ki je opremljeno s sedeži. Izraz izhaja iz priimka nemškega izumitelja barona Karla Draisa, ki je leta 1817 izumil tekaški stroj (nem. Laufmaschine), in so ga v nemščini poimenovali ‘Draisine’. Pozneje se je beseda drezina začela uporabljati za tirna vozila z različnimi vrstami pogonov. Sodobne drezine železniška podjetja še vedno uporabljajo za vzdrževanje železniških prog.
Drezina podjetja Ringhoffer iz konca 19. stoletja
Drezina patenta ‘Plank’ je okrog leta 1880 v Avstro-Ogrski monarhiji postala standardna inšpekcijska drezina na ročni pogon. V uporabi je ostala še v prvi polovici 20. stoletja. Znani proizvajalec drezin Plank je bila tovarna Ringhoffer v Pragi.
S pogonskim mehanizmom upravljajo dve ali štiri stoječe osebe. Štiri osebe so potrebne predvsem na progah z velikimi vzponi. Drezina ima še dve klopi s po tremi sedišči. Skupna zmogljivost drezine je deset oseb. Drezina tehta 500 kilogramov, polno naložena pa lahko prepelje tudi do 1500 kilogramov.
Z ročnim pogonom po dolenjskih progah
S pogonskim držalom upravljajo največ štiri osebe. Čez ojnice in ročice se nato pogon prenaša na kolesa iz kovanega železa. Potisna ročica ima dve razmerji prenosa moči. Manjši par koles s premerom 0,6 metra je primernejši za strme vzpone, večji par koles s premerom 1 meter pa za blage vzpone, ravnine in padce na progah. Vsa kolesa so zaščitena s pločevinastim pokrovom, da ne bi, ko se vrtijo, poškodovala potnikov. Vzdolžni nosilci so izdelani iz jekla ter povezani s prečnim nosilcem in obema osema. Medosna razdalja znaša 1,3 metra, skupna dolžina drezine pa 3,2 metra. Opremljena je z dvema tračnima zavorama, ki se upravljata s sprednjih in zadnjih sedežev.
Drezina ‘Plank’, ki jo hrani Železniški muzej Slovenskih železnic, je bila v uporabi na dolenjskih progah. V železniški muzej je bila premeščena iz Novega mesta okrog leta 1984. Obnovljeno drezino ‘Plank’, ki je bila izdelana leta 1892, hrani tudi muzej Južne železnice v avstrijskem Mürzzuschlagu.
Viri in literatura:
- Röll, Freiherr von: Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, Band 3. Berlin, Wien 1912
- https://www.suedbahnmuseum.at/at/museum/fahrzeug-sammlung/handhebeldraisine
- https://sl.wikipedia.org/wiki/Drezina
mag. Klemen Ponikvar