V začetku letošnjega leta, natančneje, 25. januarja, ob 10. uri, se je na svojo prvo pot v rednem prometu po opravljeni reviziji, kot potniški vlak 91655 (Tłuszcz–Ostrołęka), odpravila znamenita »babica«, garnitura z oznako EN57-038 podjetja Koleje Mazowieckie (KM). Mazovske železnice, v poljščini Koleje Mazowieckie, so regionalni železniški prevoznik v Mazovskem vojvodstvu na Poljskem.
Spet v prvotnem rumeno-modrem oplesku
Malce slikovito bi lahko rekli, da gre za prvo muzejsko gomulko v Evropi, saj so se pri vojvodskem železniškem prevozniku, ki skrbi za regionalni promet v širši okolici poljskega glavnega mesta Varšava, po petnajstih letih službovanja v barvah celostne podobe podjetja odločili, da ji povrnejo prvotni rumeno-modri oplesk iz tovarne Pafawag. Poleg tega je še pred zgolj petnajstimi leti po Mazoviji vozilo več kakor 180 gomulk, od katerih jih danes v izvirni podobi obratuje manj kakor deset, najpozneje v dveh letih pa naj bi bile vse od njih, razen cenjene »babice«, izločene iz voznega parka
V rednem prometu je prvič zapeljala leta 1963
Tričlenska gomulka vrste PKP EN57 (poleg omenjenih obstajajo še štiričlenske EN71 in ED72) z zaporedno številko 038 je najstarejša še aktivna gomulka. Izdelana je bila v tovarni železniških vozil Pafawag v Vroclavu, v rednem prometu pa je začela voziti dne 9. maja 1963, v glavni kurilnici v Krakovu na jugu Poljske. V tamkajšnji bližini, nazadnje doma v kurilnici Sucha Beskidzka, je ostala vse do poletja 2003, ko so jo sprva posodili, nato pa trajno premestili v Varšavo, kjer je odtlej službovala v kurilnicah Warszawa Grochów in Tłuszcz.
Osma revizija po drugem generalnem remontu
V svojem dolgem »življenju« je prestala dva generalna remonta (popravilo, ko se, zaradi obrabe vseh sklopov vozilo povrne na tovarniško stanje – danes imenovano P5), in sicer v letih 1974 in 1991, ter številna »srednja« in »revizijska« popravila. Srednjih popravil danes ne opravljajo več, revizije pa imenujejo popravila P4. Tako je 14. januarja 2022 izstopila iz popravila 2P4/8, kar pomeni »osma revizija po drugem generalnem remontu«. Skupaj sta ga opravila kurilnica podjetja KM Sochaczew in tovarna ZNTK Mińsk Mazowiecki.
»Babica« povezana s svetovnim spletom
»Babica«, kot so jo poimenovali mazovijski železničarji, je zelo zanesljiv primerek gomulke, saj njen statistični kazalnik zanesljivosti obratovanja pokaže kar 97 odstotkov. Čeprav od daleč izgleda starinsko, pa je v nekaterih pogledih sodobna: ima nov glavni pretvornik, kompresor (morda bi zato pogrešali značilni zvok »tk-tk-tk-tk-tk«) in hitri odklopnik ter zaviralnik Oerlikon namesto Knorra, poleg tehničnih izboljšav pa še nove sedeže, razsvetljavo, vdelano v nekoliko spuščeni strop, in odlično delujočo povezavo s svetovnim spletom – WiFi (!) v potniških oddelkih. Tu moramo vsekakor upoštevati dejstvo, da se bodo z njo še nekaj časa vozili tudi običajni potniki, ne le ljubitelji …
Na Poljskem je nekoč vozilo 1450 gomulk
Poleg rumeno-modre EN57-038 je od klasičnih gomulk v Mazoviji na vožnji mogoče srečati še tiste s številkami EN57-935, 1000, 1232, 1796, 1807 in 1808 (z običajnim čelom s tremi okni) ter 1922, 1926 in 1927 (s tovarniško modificiranim čelom z le dvema čelnima šipama) – vse v barvah prevoznika KM. A kot rečeno, njihov čas se izteka. »Babica« pa bo ostala v prometu kot edini predstavnik svoje vrste tudi po koncu obdobja gomulk. V najbližji prihodnosti naj bi vozila na progi Tłuszcz–Ostrołęka, zagotovo pa se bodo Koleje Mazowieckie tudi pozneje trudile, da bodo ustrezno obveščale vse zainteresirane o njenih vožnjah.
V času, ko v določenih delih Poljske, predvsem na severozahodu te države, v kateri je nekoč vozilo kar 1450 gomulk, tovrstnih vozil v izvirni podobi ni več. Drugje na primer okrog Gdanska pa so to še čisto vsakdanje prevozno sredstvo. Tam ima denimo podjetje SKM Trójmiasto rumeno-modro gomulko z oznako EN71-52.
Prispevek Mazovijskih železnic k ohranitvi pomembne tehniške dediščine je zato nadvse razveseljiv.
Avtor besedila: Andraž Briški Javor