loader image
V spodnjih vrsticah lahko preberete nadaljevanje že objavljenega prispevka o prvi serijski dizelski lokomotivi na Jugoslovanskih železnicah – JEMBAH 731 – 1. del

Nabava serije JŽ 731-0

Jugoslovanska industrija je še pred nabavo jembahov 731 že imela nekaj izkušenj z avstrijskimi premikalkami, ki pa so bile manjše, dvoosne in z mehanskim prenosom pogona. Tovarni Đuro Đaković v Slavonskem Brodu do nabave avstrijskih jembahov leta 1958 še ni uspelo izdelati dizelhidravlične lokomotive za standardno širino tira.

Leta 1958 je bilo v Avstriji za ŽTP Zagreb izdelanih prvih šest lokomotiv tipa DH 400 C42 (dizel-hidravlična, moč 400 KM, črka C označuje triosno kolesno formacijo z vsemi pogonskimi osmi in 42 maso v tonah). Ob prihodu v Jugoslavijo so bile najprej označene kot JŽ 730-001 do 006, a nato že leta 1960 preštevilčene v serijo JŽ 731-001 do 006.

Osebje vleke vlakov na Reki med prevzemom avstrijskega jembaha JŽ 730-002, julij 1958. Vir foto: Tomislav Nikodijević, Facebook (25. 10. 2023)
Osebje vleke vlakov na Reki med prevzemom avstrijskega jembaha JŽ 730-002, julij 1958. Vir foto: Tomislav Nikodijević, Facebook (25. 10. 2023)

Jembahi so bili leta 1960 številčeni s serijo JŽ 731-0. Kaj pomeni ta številka? Po pravilniku o številčenju serij JŽ števke pomenijo:

  • 7 – dizelska vozila s hidravličnim prenosom pogona,
  • 3 – število pogonskih osi,
  • 1 – prva serija tega tipa v obratovanju na JŽ,
  • 0 – ničelna podserija, ki znotraj serije 731 razlikuje vozila po tehničnih lastnostih in
  • 00 – številka vozila s fondom od 001 do 099. Če je v podseriji več kot 99 vozil, gredo naslednja v podserijo 100.

V Slavonskem Brodu je bilo leta 1960 izdelanih še devetnajst lokomotiv serije JŽ 731-0. Devet jembahov je nabavil ŽTP Zagreb, osem ŽTP Ljubljana in dve ŽTO Titograd. V Sloveniji sta bila prva dva jembaha v promet predana septembra 1960, naslednja dva pa oktobra 1960. Sicer je bila večina vozil v prometu do konca leta 1960, z izjemo 731-024, ki je bil v promet predan januarja 1961. Ključni sklopi lokomotiv (motor, menjalnik …) so bili še vedno izdelani v Avstriji.

Preglednica slovenskih jembahov serije JŽ 731-0, ki so bili izdelani v Slavonskem Brodu

Leto Opombe
731-018 1960 Začetek obratovanja september 1960, nesreča januarja 1962, iztirjenje novembra 1967, izločen maja 1993, prodan CD Maribor (april 2024 Slavonski Brod)
731-019 1960 Začetek obratovanja september 1960, nesreča, kasiran marca 1987
731-020 1960 Začetek obratovanja 11. oktober 1960, izločen maja 1993, prodan
731-021 1960 Začetek obratovanja 11. oktober 1960, izločen maja 1993, prodan
731-022 1960 Začetek obratovanja 1960, odstavljen maja 1993, vozen decembra 1993, ohranjen v lopi na Jesenicah za muzej SŽ
731-023 1960 Začetek obratovanja 1960, nesreča, izločen aprila 1989 → TDR Ruše → železarna Štore DHL 4 → CD Maribor → Nemčija
731-024 1960 Začetek obratovanja 21. januar 1961, nalet novembra 1979 in oktobra 1981, kasiran maja 1993
731-025 1960 Začetek obratovanja 1960, požar 1969 v Lj. Mostah, izločen oktobra 1985 → TVT Maribor, leta 2023 obnovljen in prodan v Srbijo
Vir: SŽ, https://www.pospichal.net/lokstatistik/22703-jz731.htm in Stanje lok. HŽ Vuče vlakova 16. 8. 2011

Leta 1960 se je začela nova era vleke vlakov v Jugoslaviji. Popolnoma zastareli vozni park se je namreč začel zelo hitro posodabljati. Tedanja hitrost investicij v popolnoma nova vozna sredstva je še za današnji čas nepredstavljiva.

Kateri dve novi seriji dizel-električnih lokomotiv sta v letih 1960/61 poleg jembahov še prišli v Slovenijo?

Tretjega aprila 1960 so v Jugoslavijo iz ZDA prispele prve dizel-električne lokomotive serije JŽ 661 in dobile vzdevek kenedi. Lokomotiva JŽ 661-003 je bila prva v prometu na relaciji Knin–Split 12. aprila 1960. Prvih sedem kenedijev podserije 000 je iz ZDA v Slovenijo prispelo januarja 1961, v prometu pa so bili od marca in aprila 1961 naprej. Kenediji sicer niso bili namenjeni za premik, temveč za progovno vleko tovornih in hitrih potniških vlakov.

Leta 1961 je bila po francoski licenci v Slavonskem Brodu izdelana prva dizel-električna lokomotiva v Jugoslaviji serije JŽ 642 z vzdevkom đura, pa tudi evrofima. Serija je bila na JŽ prvič v promet predana junija 1961, v Sloveniji pa decembra 1961. Namenjena je bila za premik in vleko lažjih tovornih vlakov, v preteklosti pa je vlekla tudi vagonske potniške vlake. Štiriosne đure so močnejše in težje od vseh jembahov, ki so premikali v Sloveniji.

Jembah JŽ 731-019 v Zalogu sredi leta 1960, z nenavadno streho nad vrati kabine. Vir fotografije: Železniški muzej SŽ (Radivoj Pleterski) 
Jembah JŽ 731-019 v Zalogu sredi leta 1960, z nenavadno streho nad vrati kabine. Vir fotografije: Železniški muzej SŽ (Radivoj Pleterski)

Tehnični podatki in opis serije JŽ 731-0

Tehnični podatki lokomotive serije JŽ 731-0 so povzeti iz Navodila za rokovanje in vzdrževanje DHL serije 731, ki ga je Skupnost JŽ pripravila leta 1960 in natisnila leta 1961. V njem so navedeni vsi relevantni podatki in načrti. DHL JŽ 731-0 je sestavljena iz lokomotivskega okvirja (frema), pod katerim so trije sklopi pogonskih osi. Za pogon se uporablja dizelski motor, od katerega se moč preko elastične sklopke prenaša na hidravlični prenosnik, na katerega je priključen mehanski menjalnik. Od njega se moč preko kardanskih gredi prenaša na vse tri osi kolesnih dvojic.

Osnovni tehnični podatki serije JŽ 731-0.

Tirna širina 1.435 mm
Najvišja hitrost premik/proga 30/60 km/h
Hitrost prevoza hladne z izključenim pogonom 80 km/h
Najmanjši radij krivine 80 m
Najmanjši vertikalni radij na drči 200 m
Dolžina med odbojniki 9.240 mm
Medosna razdalja 4.500 mm
Največja višina/širina 3.631/3.020 mm
Razpored osi C
Skupna masa v službi 42 t
Osna obremenitev 14,0 t/os
Rezervoar goriva 1.260 l
Največja vlečna sila za premik/vleko 140/72 kN

Vir: Uputstvo za rukovanje i održavanje dizel-lokomotive serije 731, Zajednica JŽ, Beograd, 1961

Bočni pogled na jembaha serije JŽ 731-0 (tip DHL 400 C42). Vir: Stojimirović, Predrag: Dizel vučna vozila Jugoslovenskih železnica I. deo, Beograd, 1969
Bočni pogled na jembaha serije JŽ 731-0 (tip DHL 400 C42). Vir: Stojimirović, Predrag: Dizel vučna vozila Jugoslovenskih železnica I. deo, Beograd, 1969

Glavni pogonski sklopi DHL JŽ 731-0: A-dizelski motor JW 400, B-hidravlični prenosnik »Voith«, C-mehanski menjalnik »Hurt«, D-prednji osni pogon, E-sredinski osni pogon in F-zadnji osni pogon Maybach.

Vir: Stojimirović, Predrag: Dizel vučna vozila Jugoslovenskih železnica I. deo, Beograd, 1969
Vir: Stojimirović, Predrag: Dizel vučna vozila Jugoslovenskih železnica I. deo, Beograd, 1969

Vir pogona je vodno hlajeni dvotaktni dizelski motor tipa JW 400, proizvod tovarne Jenbacher Werke. Ima največjo moč 400 KM pri 1.500 obratih/min. Masa motorja je 2.050 kg, prostornina valjev 24 l, količina vode za hlajenje pa 265 l.

Jembah ima hidravlični prenos moči, pri katerem se mehanska energija, ki jo proizvaja dizelski motor, prenaša na pogonske osi s hidravličnim oljem. Hidravlični prenosnik Voith tipa L 24 U se v prenosu moči nahaja med dizelskim motorjem in mehanskim menjalnikom NG 600 Hurt. Menjalnik ima dve stopnji, I. za premik in II. za odprto progo ter nevtralni položaj (prosti tek). Menjalnik omogoča spremembo smeri vožnje (naprej, nazaj) in spremembo hitrosti (30/60 km/h). Osni pogon Maybach je postavljen na sredino vsake osi, kjer se moč prenaša preko zobnikov.

Jembah JŽ 731-024 pod kretniško postavljalnico v Ljubljani, julij 1979. V rumenih omarah se nahajajo plinske jeklenke s propan butanom za ogrevanje kretnic v zimskem času. Avtor foto: Štefan Stepic
Jembah JŽ 731-024 pod kretniško postavljalnico v Ljubljani, julij 1979. V rumenih omarah se nahajajo plinske jeklenke s propan butanom za ogrevanje kretnic v zimskem času. Avtor foto: Štefan Stepic

Karoserija jembaha ima eno kabino, ki omogoča zelo dober pregled strojevodji v obeh smereh vožnje. Na upravljavskem pultu se nahajajo stikala in merilni instrumenti. Serija 731-0 nikoli ni bila opremljena s klimatskimi napravami, zato je bilo v poletnih mesecih delo strojevodje na jembahu neznosno.

Nadzorna plošča v strojevodski kabini 731-022. Strojevodja je imel en upravljavski pult za obe smeri vožnje, ki pa za dolge vožnje s kabino naprej ni bil najbolj primeren. Avtor foto: Niko Dolžan (2009
Nadzorna plošča v strojevodski kabini 731-022. Strojevodja je imel en upravljavski pult za obe smeri vožnje, ki pa za dolge vožnje s kabino naprej ni bil najbolj primeren. Avtor foto: Niko Dolžan (2009
Upravljavski pult jembaha 731-025, ki ima na obeh straneh podvojene vzvode za upravljanje. Vir foto: SŽ (2023)
Upravljavski pult jembaha 731-025, ki ima na obeh straneh podvojene vzvode za upravljanje. Vir foto: SŽ (2023)

Na jembahu je bila nameščena naslednja oprema: generator za razsvetljavo in polnjenje baterij, zaganjalnik, črpalka za gorivo, baterije za zagon motorja, kardanske gredi, budnik, kompresor za zrak, Webasto za ogrevanje vode pred vžigom motorja, varnostno stikalo, naprava za mazanje kolesnih vencev in merilnik hitrosti Deuta.

Vsako starejše vlečno vozilo ima registrirni merilnik hitrosti, ki zapisuje gibanje vozila. Na traku se izpisuje graf hitrosti v odvisnosti od časa in poti. Jembahi 731 so imeli nameščene nemške merilnike hitrosti Deuta. Vir: Uputstvo za rukovanje i održavanje dizel-lokomotive serije 731, Zajednica JŽ, Beograd, 1961
Vsako starejše vlečno vozilo ima registrirni merilnik hitrosti, ki zapisuje gibanje vozila. Na traku se izpisuje graf hitrosti v odvisnosti od časa in poti. Jembahi 731 so imeli nameščene nemške merilnike hitrosti Deuta. Vir: Uputstvo za rukovanje i održavanje dizel-lokomotive serije 731, Zajednica JŽ, Beograd, 1961

Za izboljšanje adhezijskih pogojev vleke med pogonskimi kolesi in tirnico so na lokomotivi nameščeni štirje peskovniki s skupno zmogljivostjo 160 kg. Za peskanje strojevodja pritisne ustrezno tipko za vklop zračnega ventila za peskanje v smeri vožnje.

Grafična podoba jembahov je bila ves čas enaka, le barvne nianse so se z vsakim barvanjem nekoliko spreminjale. Podvozje je bilo skupaj z lokomotivskim okvirjem (fremom) črno, zgornji del lokomotive pa je bil bordo rdeče barve z dvema belima črtama, debelejšo in tanjšo. Po generalnem popravilu (reviziji) je običajno sledilo barvanje, a so bili odtenki bolj svetlo rdeče barve.

Avtor prispevka: mag. Klemen Ponikvar

Seznam kratic

ALn – lahek italijanski dizelmotornik
BiH – Bosna in Hercegovina
BTC – Blagovno-trgovinski center Ljubljana
CD – Centralne delavnice (SŽ-VIT)
DB – Nemške železnice
DEL – dizel-električna lokomotiva
DFA – združene avtomobilske tovarne (Danska)
DHL – dizel-hidravlična lokomotiva
DLOK – dizelska lokomotiva
DMG – dizel-motorna garnitura
DML – dizel-mehanska lokomotiva
DR – Nemške železnice pred 2. svetovno vojno in med njo
ĐĐ – Đuro Đaković, Slavonski Brod
EMD – Electro-Motive Division, sestavni del korporacije GM
FS – Italijanske državne železnice
GMD – General Motors Diesel (kanadski proizvajalec dizelskih lokomotiv)
HŽ – Hrvaške železnice
JDŽ – Jugoslovanske državne železnice
JŽ – Jugoslovanske železnice
JW – Jenbacher Werke, avstrijski proizvajalec lokomotiv
KM – konjska moč
kW – kilovat
MaK – Maschinenbau Kiel (strojegradnja)
ND – normalnotirna dizel (interna oznaka lokomotiv v železarni Jesenice)
NOHAB – švedska tovarna Nydqvist och Holm Aktiebolag
n. p. – podatek ni na voljo
ÖBB – Avstrijske zvezne železnice
RPV – Remont in proizvodnja železniških vozil, Slavonski Brod
SIJ – Slovenska industrija jekla
SŽ – Slovenske železnice
TCDD – Turške državne železnice
TDR – Tovarna dušika Ruše
TETO – Termoelektrarna in toplarna Ljubljana
TKI – Tovarna kemičnih izdelkov Hrastnik
TVT – Tovarna tirnih vozil in toplotne tehnike Boris Kidrič Maribor
TŽV – Tovarna železniških vozil Janko Gredelj Zagreb (Tvornica željezničkih vozila Janko Gredelj Zagreb) in tudi Tovarna železniških vozil Boris Kidrič Maribor
VIPAP – Videm papir (papirnica Krško)
ZDA – Združene države Amerike
ZŽTP – Združeno železniško transportno podjetje Ljubljana
ŽG – Železniško gospodarstvo Ljubljana
ŽTO – Železniška transportna organizacija
ŽTP – Železniško transportno podjetje

Uporabljena literatura

  • Bitunjac, Đuro: Rekonstrukcija i modernizacija dizel-hidraulićkih lokomotiva tipa DHL 300 i DHL 600, Željeznice 21, 4/2009
  • Bitunjac, Đuro: Manevarske lokomotive proizvedene u tvornici »Đuro Đaković« Slavonski brod, Željeznice 21, 1/2014
  • Bogić, Mladen: Od Herona do pendolina, Strojniški vestnik, 1996
  • Bundalo, Zoran: Dizel-električna lokomotiva serije JŽ 661, Železnice LVI (2000) broj 9-10 (488-499)
  • Die JŽ in den 80er Jahren – Eisenbahnen in Jugoslawien Normalspur, 2016
  • Horvat, Zvonimir: 100 godina remonta lokomotiva 1894-1994, Zagreb, 1994
  • Kožulj, Tomislav; Švaljek, Ivan; Bošnjak, Miljenko: Tehničko-eksploatacijski pokazatelji i značajke vučnih vozila Hrvatskih željeznica, Zagreb, 2003
  • Lučanin, L. Svetislav: Dizel-električne lokomotive, Beograd, 1990
  • Mihailović, Dušan: Održavanje vučnih vozila JŽ, revija Železnice, 1984
  • Paunović, Danilo: Dizel-vučna vozila njihovo korišćenje i održavanje, I i II deo, Beograd, 1982
  • Petrovitsch, Helmut: Lokomotiven aus Tirol, Teil 8, 1988
  • Ponikvar, Klemen: Pregled tirnih vlečnih vozil na Slovenskem v obdobju 1945–2025, Rakek, maj 2025
  • Stojimirović, Predrag: Dizel vučna vozila Jugoslovenskih železnica I. deo mašinski uređaji, Beograd, 1969
  • Švajgar, Verij: Parna vleka na Slovenskem, Globus Zagreb 1984
  • 50 let »Đuro Đaković« industrija šinskih vozila, industrijskih i energetskih postrojenja i čeličnih konstrukcija, Slavonski Brod, 1971
  • Industrija »Đuro Đaković«, 90 godina strojogradnje u Slavonskom Brodu (1921-2011), Slavonski Brod, september 2012
  • JŽ Navodilo 52: O tehničnih normativih in podatkih za izdelavo in izpolnitev voznega reda, Beograd, maj 1989
  • Lokomotivske knjige iz arhiva Železniškega muzeja SŽ (731-018, 020, 021 in 024)
  • Pogovor s kontrolnim strojevodjem serije JŽ 731 Bogomir Troha in strojevodjem Jankom Povirkom
  • Stanje lokomotiva HŽ Vuče vlakova na dan 16. 8. 2011
  • Statistika Jugoslovenskih železnica za 1956 godinu, Subotica 1957
  • Seznami lokomotivskih serij SŽ (SŽ-VIT, Bojan Dremelj)
  • Uputstvo za rukovanje i održavanje dizel-lokomotive serije 731, Zajednica Jugoslovenskih železnica, Beograd, 1961
  • https://www.pospichal.net/lokstatistik/yu.htm
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Krauss-Maffei_ML_2200_C%27C%27
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jenbacher
  • https://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?t=113&hilit=731
  • https://nostalgiebahn.at/diesellok_2061-303.html
  • https://achristo.hier-im-netz.de/HerstJW.htm
  • https://www.miniaturna-zeleznica.eu/SZ_vlaki/dizel/731.php
  • https://forum.malezeljeznice.net
  • https://www.zeleznice.in.rs/forum
  • https://de.wikipedia.org/wiki/ÖBB_2060
  • https://de.wikipedia.org/wiki/ÖBB_2062
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Diesel-Klose-Sulzer-Thermolokomotive
  • https://scalaenne.wordpress.com/2013/05/25/austriache-in-italia-fs-225-6000-e-218-6098-235-6000-e-245-6000-le-jenbacher/