loader image

Zakaj železničarji praznujemo svoj dan 2. junija?
Drugega junija 1846 je na slovensko ozemlje po železni cesti, ki ji je svoje verze v pesmi Železna cesta namenil France Prešeren, prvič uradno zapeljal vlak. Leta 1996 je vlada Republike Slovenije sprejela sklep, da se v Republiki Sloveniji za dan železničarjev določi 2. junij. Z dnevom železničarjev in železničark se spominjamo bogate slovenske železniške dediščine ter eksponentnega razvoja prometa, gospodarstva in družbe, ki ga je k nam prinesla železnica. Spominjamo se napredka ter uspehov posameznikov in železniških podjetij ter poudarjamo vlogo železnice v sodobni družbi.

Prihod prvega vlaka v Celje

Priprave na prihod prvega vlaka, ki pomeni začetek razcveta železnice pri nas, je v svojem dopisu, 13. maja 1846, označil dopisnik Kmetijskih in rokodelskih novic, celjski zdravnik dr. Jožef Šubic:

»Kjer so pred enim letam še zeleni travniki in cveteči verti bili, zdej kolodvor (Bahnhof) stoji, veličansko kot kakiga kneza poslopje, gré železnica (železna cesta), in hrumejo železni sloni, hlaponi (Lokomotiven) imenovani. Že več dni poskušajo te železne konje, kakor jih kmetje okoli Celja imenujejo. Perpravljeni so že trije hlaponi, kteri imajo imena: Ocean, Grossglockner in Idria. 27. dan pretečeniga mesca je vikši ogleda c.k. železnice D. Ghega pervo poskušnjo s hlaponam storil in se od Marburga v Celje nazaj v dveh urah in 45 minutah perpeljal. Ko vihar dirjajo hlaponi do Marburga in nazaj; v Gradec nas bodo perhodnji mesec vozili.«

Pred 2. junijem 15. april
Pred letom 1996 smo praznik železničarjev praznovali 15. aprila. Po drugi svetovni vojni, leta 1950, je bil ta dan uradno razglašen za dan železničarjev Jugoslavije. Posvečen je bil spominu vsem žrtvam stavke leta 1920 ter tudi tistim, ki so izgubili življenje med vojno.

Spomin na stavko leta 1920 tudi v reliefu spomenika na Zaloški cesti

V Ljubljani so 24. aprila 1920 žandarji množici ljudi preprečili protestni pohod proti središču mesta. Pod streli je umrlo dvanajst moških in ena deklica, več deset ljudi pa je bilo ranjenih. Takratna vlada je namreč železničarjem odvzela številne težko pridobljene delavske pravice, zaradi česar so ti začeli stavkati. Ta dan, pred 101 letom, so se dopoldne začeli zbirati protestniki pred tramvajsko remizo na Zaloški cesti. Zbralo se jih je okrog dva tisoč in v urejeni skupini so nameravali nadaljevati protestni pohod proti središču mesta. Na Zaloški cesti jih je pričakal oddelek žandarjev s puškami in nasajenimi bajoneti. Začelo se je prerekanje in prerivanje, kmalu za tem pa je odjeknilo več kot trideset strelov. Enajst od teh jih je bilo izstreljenih v množico.

Zapis o stavki iz bogatega arhiva železniškega tiska, ki ga ponosno nadaljuje uredništvo revije Slovenskih železnic, Nova proga

Kako smo 2. junij praznovali v preteklih letih?
Drugi junij smo na Slovenskih železnicah praznovali zelo raznoliko, večinoma pa z nizom prireditev, ki so povezale vsa podjetja v skupini Slovenske železnice ter železniške navdušence po vsej državi. Omenjene prireditve smo od leta 2014 imenovali Dnevi Slovenskih železnic.

Prireditev v Celju ob 170 letnici železnice v Celju

Dnevi Slovenskih železnic v Ljubljani in strokovna konferenca v prostorih GZS

Praznovanje dneva železničarjev v Rimskih Toplicah

Nastop Dunking Devils med praznovanjem Dneva železničarjev v Divači

Koncert DAN D v Železniškem muzeju SŽ med prireditvami ob prvih Dnevih Slovenskih železnic

Nastop The Artifex v Goriških brdih

Prihod muzejskega vlaka v Celje ob Dnevu železničarjev

Godba Slovenskih železnic z glasbo sprejema muzejski vlak namenjen proti Mostu na Soči